کد مطلب:330745 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:335

خواص خوراکیها به زبان روایات
درمان با نمك

در كتاب كافی ، هشام بن سالم ، از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه پیامبر اكرم صل الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: یا علی ! غذا را با نمك شروع كن و با نمك ختم نما؛ زیرا اگر كسی چنین كند، از هفتاد و دو نوع بلاء و بیماری ، از قبیل جنون و جذام و برص ، در امان خواهد بود.

حضرت علی علیه السلام فرمود: ابتدای غذا نمك بخورید، اگر مردم می دانستند نمك چه خاصیتی دارد، هر آینه به جای داروهای مجرب دیگر، آن را انتخاب می كردند.

همچنین فرمود: اگر در سر سفره غذا نمك نباشد، ملائكه حاضر نمی شوند؛ زیرا شروع كردن غذا با نمك ، باعث صحت بدن می شود.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر كسی همراه اولین لقمه غذا، نمك بخورد، لكه های سیاه و سفید صورت را برطرف می سازد. (844)

درمان با حلیم

در كتاب كافی از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود:

امیرالمؤ منان علیه السلام فرمود: بر شما باد! خوردن حلیم ، چرا كه آدمی را به مدت چهل روز در عبادت ، با نشاط می كند و این همان مائده ای است كه بر رسول خدا صل الله علیه و آله نازل شده است .

در كتاب عده ، از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود: یكی از پیامبران از ضعف بدن و عدم توانایی در جماع ، به خداوند شكایت كرد. خداوند او را به خوردن حلیم فرمان داد.

در حدیثی دیگر، آن حضرت فرمود: روزی رسول خدا صل الله علیه و آله از درد كمر به خداوند شكایت كرد، خداوند او را به خوردن حلیم فرمان داد.

امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: روزی جبرئیل بر من نازل شد و مرا به خوردن حلیم دستور داد، تا این كه نیرویم برای عبادت بیشتر شود و قوه باه را بیافزاید. (845)

درمان با عسل

در كتاب كافی و عده آمده است : امام صادق علیه السلام فرمود: مردم به هیچ چیز مانند عسل ، درمان نشده اند.

از ابی الحسن علیه السلام نقل شده است كه فرمود: به هیچ بیماری به اندازه عسل ، از چیز دیگری شفا و درمانی ندید.

از ابی الحسن علیه السلام نقل شده است كه فرمود: هر كسی در امور جنسی ناتوان گشت ، خوردن مخلوط عسل با شیر برای او نافع است .

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: هر كسی خواهان تقویت نیروی حافظه است ، عسل میل كند.

همچنین ایشان در حدیثی دیگر فرمودند: بهترین آشامیدنیها، عسل است ، زیرا محافظ است و سردی سینه را از بین می برد

امام كاظم علیه السلام به نقل از پدرانش ، از رسول خدا صل الله علیه و آله نقل می كند و می فرماید: عسل موجب شفای هر بیماری می باشد، باد را می شكند و تب بر است . (846)

درمان با شیر

ابی الحسن اصبهانی می گوید: نزد امام صادق علیه السلام بودم ، مردمی به او عرض كرد: فدایت شوم ! در خود احساس ضعف می نمایم . امام علیه السلام فرمود: بر تو باد خوردن شیر! چرا كه موجب رشد گوشت بدن می شود و استخوان ها را محكم می گرداند.

امام باقر علیه السلام فرمود: شیر گوسفند سیاه ، بهتر از شیر گوسفند قرمز و قهوه ای و شیر گاو قهوای بهتر از شیر گاو قرمز است .

منافع و زیانهای پنیر

یكی از یاران امام صادق علیه السلام در كتاب كافی نقل می كند و می گوید: مردی از امام صادق علیه السلام راجع به پنیر پرسید. ایشان فرمود: بیماری زا است و هیچ خاصیت درمانی نداردامام همین كه موقع شام شد، آن مرد بر امام صادق علیه السلام وارد شد و مشاهده كرد كه بر سر سفره آن گرامی پنیر وجود دارد، عرض كرد، هنگام روز، راجع به پنیر از شما سوال نمودم ، فرمودید: بیماری آور است و فائده درمانی ندارد، اما حالا می بینم بر سر سفره شما وجود دارد حضرت فرمود: در روز، زیان آور است اما هنگام شب نافع و برای قوه باه مفید می باشد.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر پنیر و گردو با هم باشند، هر كدام سود درمان كننده ای دارند. اما اگر از یكدیگر جدا شوند، هر كدام زیان و بیماری می آورند.

در كتاب دعوات راوندی آمده است كه امام صادق علیه السلام فرمود: پنیر، غذایی خوب است ، نفس آدمی را خوشبو می كند. غذای خورده شده را هضم می نماید و غذایی را كه بعدا خورده می شود، گوارا می سازد. (847)

درمان با سركه

در كتاب كافی ، ذكر شده است كه امام صادق علیه السلام فرمود: سركه ، باعث تقویت عقل می شود.

رسول خدا صل الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام فرمودند: خانه ای كه در آن سركه باشد، فقیر نمی شود.

امام صادق علیه السلام فرمود: سركه انگور، جانوران شكم را نابود می سازد و دهان را محكم می گرداند.

همچنین فرمود: سركه ، قلب را روشن می سازد.

باز هم می فرماید: سركه ، لثه را محكم می كند، جانوران داخل شكم را می كشد و باعث تقویت عقل می شود. (848)

درمان با زیتون و روغن آن

امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: روغن زیتون بخورید، و به بدن بمالید كه از درخت مباركی می باشد.

امام صادق علیه السلام فرمود: زیتون قوه باه را زیاد می كند. حضرت علیه السلام در جایی دیگر فرمودند: زیتون ، باد بدن را از بین می برد. (849)

درمان با جو

در كتاب مكارم ، از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود: غذای رسول خدا صل الله علیه و آله نان جو، حلوایش خرما و خورشتش ‍ زیتون بود.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر خدا، سراغ داشته كه در غذای دیگر بیشتر از جو، شفادهندگی باشد، جو را غذای پیامبران قرار نمی داد. (850)

درمان با برنج

زراره می گوید: دایه حضرت موسی بن جعفر علیه السلام را مشاهده نمودم كه به دهان آن حضرت برنج می گذاشت و اصرار داشت كه حتما بخورد. متاءثر شدم و به حضور امام صادق علیه السلام ، پدر آن بزرگوار، شرفیاب گشتم ، آن گرامی فرمود: گمان می كنم از رفتار دایه ابی الحسن موسی علیه السلام ، متاءثر گشته ای ؟ عرض كردم : آری ! پدر و مادرم به فدایت . فرمود: برنج ، غذای خوبی است . روده را باز كرده و فراخ می سازد. بواسیر را درمان می كند و ما بر مردمان عراق ، غبطه می خوریم كه برنج و آب سرد می خورند؛ چرا كه این دو، روده ها را فراخ كرده و بواسیر را درمان می سازند.

خالد بن نجیح می گوید: از دل درد به امام صادق علیه السلام شكایت نمودم . به من فرمود: برنج را بشور، سپس آن را در سایه ، خشك كن بعد از آن ، مقداری بكوب ، هر روز از آن ، به اندازه ای كه می توانی بخور!

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: سرور غذاهای دنیا و آخرت ، گوشت و برنج است .

درمان با عدس و نخود

در كتاب كافی ، به نقل از امام رضا علیه السلام آمده است : نخود، برای درد كمر بسیار مفید است . امام صادق علیه السلام در كتاب كافی می فرماید: امیرالمؤ منین علی علیه السلام فرمود: خوردن عدس ، رقت قلب می آورد و اشك را جاری می گرداند.

امام صادق علیه السلام فرمود: روزی یكی ، از قساوت قلب به رسول خدا صل الله علیه و آله شكایت كرد، آن گرامی فرمود: بر تو باد خوردن عدس ! چرا كه باعث رقت قلب و جاری شدن اشك می گردد.

درمان با باقلا

امام صادق علیه السلام فرمود: خوردن باقلا، باعث جلوگیری از پوكی استخوان ، زیادی و تقویت مغز و تولید خون می گردد.

همچنین فرمودند: باقلا را با پوستش بخورید، كه باعث تقویت و دباغی معده می شود.

ایشان در جایی دیگر فرمودند: خوردن باقلا، هیچ گونه بیماری و مرضی نمی آورد، بلكه شفا دهنده است . (851)

درمان با انگور

امام صادق علیه السلام فرمود: یكی از پیامبران از غم و اندوه به خداوند شكایت كرد. خداوند سبحان به او دستور داد تا انگور بخورد.

همچنین فرمودند: وقتی طوفان و باران نوح پایان یافت و جسدهای مرده پدیدار شد، حضرت نوح علیه السلام منظره را مشاهده نمود، به شدت غمگین گشت و اندوهگین گردید. در این موقع خداوند متعال به وی وحی فرمود: انگور سیاه بخور تا غم و اندوهت فرو نشیند. (852)

درمان با انار و فواید آن

امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس یك دانه انار بخورد، این دانه انار در مقابل ، شیطان وسوسه را به مدت چهل روز بیمار می گرداند.

عبداللّه بن سنان می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه فرمود: بر شما باد خوردن انار شیرین ! زیرا اگر یك دانه از آن وارد معده شود، یك بیماری از بدن ، از بین می رود و شیطان وسوسه را نابود می سازد.

در كتاب عده ، به نقل از خراسانی آمده است : خوردن انار شیرین ، قدرت جماع را افزوده و نوزاد را زیبا می كند.

صالح بن عقبه می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه می فرمود: انار را با پیه آن بخورید؛ زیرا معده را دباغی كرده و ذهن آدمی را نیرو می بخشد.

در جایی دیگر فرمودند: اناری نیست ، مگر آن كه در آن ، دانه ای از بهشت باشد. هر گاه دانه ای از انار افتاد و یا پرتاب شد، آن را بخورید. چنین دانه ای در هر معده ای وارد شود، قطعا آن را چهل روز نورانی خواهد ساخت و شیطان وسوسه را دور خواهد كرد.

همچنین ایشان فرمودند: به كودكان خود انار بخورانید؛ زیرا موجب رشد سریع آنها می گردد.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس هنگام خوابیدن انار بخورد، تا صبح از شر در امان است . (853)

درمان با سیب

امام صادق علیه السلام فرمود: خوردن سیب ، معده را خوشبو می سازد.

امام كاظم علیه السلام می فرمود: برای سیب ، منافع زیادی وجود دارد. نافع سم ، جادو، دیوانگی و بلغم می باشد و چیزی سریعتر از آن در درمان سود ندارد.

امام صادق علیه السلام فرمود كه امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: سیب بخورید، چرا كه باعث قوی شدن معده می شود.

ایشان فرمودند: اگر مردم می دانستند كه سیب چه خواصی دارد، بیماران خود را هرگز با غیر از سیب درمان نمی كردند.

باز هم در جایی دیگر می فرمایند: به بیماران تب دار خود، سیب بدهید بخورند، كه چیزی سودمندتر از سیب وجود ندارد.

ابن بكیر می گوید: روزی در مدینه ، خون دماغ شدم . از امام صادق علیه السلام پرسیده شد كه چه چیزی خون دماغ را بند می آورد، فرمود: به او آب سیب بدهید. بعد از آن كه نوشیدم ، خونریزی دماغم قطع شد. هر گاه مار یا عقرب یكی از مردم را نیش می زد، می فرمود: به او آب سیب بدهید.

رسول خدا صل الله علیه و آله در وصیتی به حضرت علی علیه السلام یكی از چیزهایی را كه باعث فراموشی می شمارند، خوردن سیب ترش است .

ابی بصیر می گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم كه می فرمود: هر گاه اراده كردی كه سیب بخوری ، قبل از خوردن ، آن را بو كن . اگر چنین كردی ، تمام بیماریها را از بدن تو خارج می كند... (854)

درمان با به

امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس یك دانه به بخورد، خداوند سبحان چهل روز حكمت را از سر زبان او جاری خواهد ساخت .

رسول خدا صل الله علیه و آله به جعفر فرمود: یا جعفر! به بخور كه باعث تقویت قلب است و ترسو را شجاع می كند.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس به را ناشتا بخورد، فرزند او زیبا چهره می شود.

ایشان فرمودند: به غم و اندوه را می زداید؛ همانگونه كه دست ث عرق پیشانی را می زداید.

امام صادق علیه السلام به نقل از پدرانش ، به نقل از امیرالمؤ منان حضرت علی علیه السلام فرمود: خوردن به ، قدرت مرد را می افزاید و ضعف او را می زداید.

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: خوردن به ، دل را زنده و بخیل را سخاوتمند و ترسو را شجاع می سازد.

در جایی دیگر فرمودند: یا علی ! هر كس سه روز ناشتا، به خورد، ذهنش ‍ صاف ، تمام وجودش سرشار از حلم و علم می شود و از كید شیطان و سربازانش در امان خواهد ماند.

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: به بخورید و به دیگران نیز هدیه كنید؛ زیرا كه چشمان را روشنی می بخشد و محبت را در قلب وارد می كند. آن را به باردارانتان بدهید؛ چرا كه موجب زیبایی فرزند می شود.

و در روایت دیگری می فرماید: موجب نیكو شدن اخلاق و خوی فرزندانتان می گردد.

امام رضا علیه السلام فرمود: بر شما باد خوردن به ! چرا كه موجب زیادی عقل می شود.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس ناشتا به بخورد، خود و فرزندان آینده اش ، زیبا صورت می شود. (855)

درمان با گلابی

امام صادق علیه السلام فرمود: بر شما باد خوردن گلابی ! كه به اذن خدا، قلب را جلا می دهد و دردهای بدن را آرام می سازد.

امام صادق علیه السلام فرمود: خوردن گلابی ، معده را دباغی و قوی می كند. گلابی با به ، یك خاصیت دارد كه با شكم سیر خورده شود، سودش ‍ بیشتر از شكم خالی است ، هر كس دچار ناراحتی قلب شود باید از آن بخورد و جانشین غذا نیز می باشد.

مردی از درد قلب و گرفتگی آن به امام صادق علیه السلام شكایت نمود، آن حضرت به او فرمود: گلابی بخور خوب می شوی . (856)

درمان با انجیر

امام رضا علیه السلام فرمود: انجیر، بوی بد دهان را می برد، استخوانها را محكم می سازد، موجب رویش مو می شود، درمان بیماریها است و با آن ، نیاز به دارو نیست .

سپس افزود: انجیر شبیه ترین میوه به میوه های بهشتی می باشد.

امیرمومنان علی علیه السلام فرمود: خوردن انجیر، موجب نرمی مزاج می شود و برای بادهای قلنجی مفید است ، پس از آن به اندازه بخورید و در خوردن آن افراط نكنید.

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: انجیر را به صورت تازه و خشك شده بخورید؛ چرا كه باعث زیادی قوه باه و درمان بواسیر و نقرس ‍ می گردد.(857)

درمان با خربزه

امام رضا علیه السلام فرمود: خوردن خربزه به صورت ناشتا، باعث فلج شدن می گردد، پناه بر خدا.

امیرمؤ منان علیه السلام ، به نقل از پیامبر اكرم صل الله علیه و آله فرمود: خربزه بخورید كه آب آن ، رحمت است و شیرینی آن ، از شیرینی بهشت می باشد.

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: خربزه ده صفت دارد: غذا، آب ، شوینده مثانه ، سرمابر، گل خوشبو، شستشو دهنده شكم ، مقوی و زیاد كننده قدرت جماع و باطراوت كننده صورت و پوست می باشد. (858)

درمان با كاسنی

امام صادق علیه السلام فرمود: كاسنی ، سرور سبزیجات است .

ایشان به مردی فرمود: بر تو باد خوردن كاسنی ! چرا كه قدرت جماع و آمیزش را افزوده و جنین را نیكو می گرداند و طبع آن گرم است و موجب می شود فرزند در رحم مادر، پسر باشد.

یكی از صالحین می گوید: بعضی اوقات ، برخاستن برای اقامه نماز شب ، برای من دشوار می شد و این امر باعث ناراحتی من شده بود. در خواب امام زمان (عج ) را دیدم كه فرمود: بر تو باد خوردن كاسنی ! با خوردن آن ، این كار به خواست خداوند بر تو آسان می گردد. خوردن آن را زیاد نمودم ، خداوند این كار را برایم آسان نمود. (859)

درمان با تره

از امام صادق علیه السلام درباره تره سئوال شد، فرمود: آن را بخورید؛ زیرا كه در آن چهار خاصیت است : بوی دهان را خوشبو می كند، بادشكن است ، درمان كننده بواسیر و جذام نیز می باشد. (860)

درمان با كاهو

امام صادق علیه السلام فرمود: بر شما باد خوردن كاهو! زیرا كه خون را صاف و پاكیزه می گرداند.

ایشان فرمودند: بر تو باد خوردن كاهو! زیرا باعث قطع شدن خونریزی می شود.

امیرالمؤ منین علیه السلام ، به نقل از رسول خدا صل الله علیه و آله ، فرمود: كاهو بخور! زیرا خواب آور است و غذا را هضم می كند. (861)

درمان با كدو

در كتاب عده ، از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام آمده است كه فرمودند: كدو، عقل و نیروی عقلی را زیاد می كند.

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: اگر خواستید طبخ و آشپزی كنید، بیشتر كدو بخورید، زیرا كه قلب محزون را شاد و مسرور می گرداند.

ایشان به حضرت علی علیه السلام فرمودند: كدو بخور! كه هر كس ‍ بخورد، چهره اش زیبا و نیكو می گردد. كدو، غذای من و پیامبران قبل از من می باشد. (862)

درمان با هویج

امام صادق علیه السلام فرمود: خوردن هویج ، برای كلیه مفید و مقوی جنسی است .

همچنین می فرماید: هویج برای قلنج و بواسیر نافع می باشد و نیز برای جماع مفید است . (863)

درمان با شلغم

امام صادق علیه السلام فرمود: هیچ كس نیست ، مگر آن كه در او ریشه جذام باشد، پس آن را با شلغم ذوب كنید. (864)

همچنین شلغم ، قوه بینایی را زیاد و غرایز جنسی را تقویت و ادرار را نیز زیاد می كند.(865)

درمان با بادنجان

امام صادق علیه السلام فرمود: بادنجان زیاد بخورید؛ چرا كه برای طبیعت سودائی ، بسیار نافع است .

ایشان فرمودند: بادنجان سرخ شده و بورانی را بخورید؛ چرا كه از بیماری جذام جلوگیری می كند و درمان است .

در جایی دیگر فرمودند: بادنجان را زیاد بخورید، آن هم هنگام بارور شدن درخت خرما، چرا كه درمان كننده هر دردی است : چهره را بشاش و نورانی ، رگها را نرم و قدرت جماع را نیز زیاد می سازد. (866)

درمان با پیاز و سیر

ایشان فرمودند: پیاز، نفس دهان را خوشبو می كند و غم را می زداید و نیروی جنسی را تقویت می كند.

ایشان فرمودند: پیاز، بیماری و ناخوشی را از بین می برد، رگها را قوی می گرداند، قدرت پاها را بالا می برد، نیروی جنسی را افزایش می دهد و تب بر است .

حضرت علیه السلام در جایی دیگر می فرماید: پیاز بخورید، كه در آن سه خصلت است : دهان را خوشبو می كند، لثه را محكم می گرداند، قوه باه را زیاد می كند و پوست صورت را شفاف می سازد.

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: اگر وارد شهر جدیدی شدید، از پیاز آن شهر بخورید كه از بیماری وبا، مصون خواهید شد.

از امام صادق علیه السلام راجع به منافع سیر، پیاز و تره سؤ ال شد، فرمود: خوب است خام خورده شوند.

رسول خدا صل الله علیه و آله فرمود: سیر بخورید، و خود را با آن درمان سازید، چرا كه درمان كننده هفتاد بیماری است .

درمان با سیاهدانه

امام صادق علیه السلام فرمود: در سیاهدانه ، شفای هر بیماری است ، اما از آن برای تب ، سردرد، ورم چشم و درد معده و هر دردی استفاده می كنیم و به وسیله آن از خدا شفا می گیریم .

درمان با گوشت كبوتر

امام محمد باقر علیه السلام فرمود: گوشت كبوتر، گوشت بابركتی است . آن را به آدم مبتلا به یرقان ، بخورانید و بریان كنید. (867)

درمان با خرما

پیامبر اكرم صل الله علیه و آله فرمود: خرما را ناشتا بخورید كه كرمهای شكم را می كشد. (868)

امام صادق علیه السلام فرمود: زنانتان را در حاملگی خرما بدهید، تا فرزندانتان زیبا شوند. (869)

درمان با گوشت بره

امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس دچار ضعف قلب و بدن است ، باید گوشت بره با شیر بخورد.

درمان با كشمش

پیامبر اكرم صل الله علیه و آله فرمود: بر شما باد به كشمش ! كه سودا را برطرف می كند و بلغم را می خورد و تن را سالم و اخلاق را نیكو می كند و اعصاب را قوی كرده و ضعف و بیماری را از بین می برد.

درمان با سنجد

امام صادق علیه السلام فرمود: سنجد، گوشت آن گوشت ، پوستش ‍ پوست و هسته اش استخوان را می رویاند. با این حال ، كلیه ها را گرم و معده را شستشو و پاكیزه میگرداند و نگهدار انسان از بواسیر و قطره ، قطره آمدن بول است . ساقها را نیرومند و عرق جزام را ریشه كن مینماید.(870)



844- طب الائمه علامه سيد عبداللّه شبر، ص 70.

845- طب الائمة علامه شبر، ص 74.

846- همان ، ص 76.

847- طب الائمه ، ص 85.

848- همان ، ص 87.

849- طب الائمه ، ص 89.

850- همان ، ص 90.

851- طب الائمه ، ص 96-91.

852- طب الائمه ، ص 97.

853- طب الائمه ، ص 98.

854- طب الائمة ، ص 101.

855- طب الائمة ، ص 104.

856- همان ، ص 107.

857- طب الائمة ، ص 108.

858- همان ، ص 113.

859- طب الائمة ، ص 115.

860- همان ، ص 118.

861- طب الائمة ، ص 120.

862- همان ، ص 124.

863- همان ، ص 127.

864- همان ، ص 128.

865- زبان خوراكي ها، ص 240.

866- طب الائمة ، ص 130.

867- داروخانه معنوي ، ص 220.

868- همان ، ص 217.

869- همان ، ص 219.

870- داروخانه معنوي ، ص 219-216.